...av löpträning.

Efter en skön sommar där löpningen fungerat bra efter mina förutsättningar. Inga skador, regelbundna pass efter program. Både intervall och långpass så känner jag mig rätt stark. Men vid första besöket på gymmet på länge var det bara att bita i det sura äpplet. Jag har tappat mycket styrka i överkroppen och armarna på grund av utebliven styrketräning under sommaren. Att träna styrka själv är ju både enkelt och gratis, men väldigt tråkigt. Jag har svårt att få till mer än några halvhjärtade situps eller tåhävningar då och då. Och nu blev det tydligt vad det kostar.
 (bild från jogg.se)

Fick sätta lägre vikter på det mesta som hade med överkropp och armar att göra. Enda lilla glädjeämnet var att benen blivit starkare, men det var ju inte helt oväntat förstås. 80 kg i benpress och 50 vadpress var nu möjligt. Men överkroppen, herregud. Får en mental bild av att den krymper ihop till ingenting medan benen sväller av muskler. En sorts omvänd Karl-Alfred. Så kan jag inte ha det.

Vid lördagens tvåmilapass kändes det tydligt att även överkroppens muskler behövs. Ryggen blev väldigt trött mot slutet.

Nu MÅSTE jag komma igång med styrketräningen igen, regelbundna gymbesök är uppenbarligen helt nödvändigt. Skärpning! Dags att aktivera kortet hos Fitness24Seven igen! Då kan jag träna nästan överallt, de finns ju nära många av mina "basstationer" för både jobb och fastlandsfritid och har inget att skylla på.

I samband med gymbesöket simmade jag också en kilometer och det blev uppenbart att även simuppehåll får effekter. Crawlade som en magsjuk groda ungefär. Vattenläge, känsla, teknik - det mesta kändes fel denna gång.