Tänker att maratonträning kan se ut på olika sätt. Det kan även handla om tid, att orka många timmar i sträck. Därför har jag när tillfälle ges försökt att få till riktigt långa pass på även annat än löplning. Igår var det dags igen, då blev det först 45 minuters styrkegympa med hantlar och gummiband. En rejäl genomkörare för hela kroppen. Direkt efter gick jag till styrkesalen och ställde mig först på löpbandet 40 minuter vilket är rekordlångt för mig. Började med 5 minuters rask gång, sen ökade jag med 1 km/h i taget varannan minut upp till 10 km/h och sen tillbaka igen. Därefter blev det 10 minuter i maratontempot som avslappning och avslutningsvis lekte jag lite med lutningen på bandet och ökade ett steg varannan minut även här. Det kändes!

Flyttade över till maskiner för rygg och mage och körde 4x10-serier och retade mig på att etiketterna på viktplattorna är borta här och var, på andra ställen står det i andra enheter än kg. Vet inte hur mycket jag lastade på, men det var tungt i alla fall.

Sista etappen i styrkesalen blev 10 mnuters rodd. Kroknade lite och kom nätt och jämt upp i 2 km. Från roddmaskinen hade jag sikt över dagens sista etapp, simbassängen. Den såg behagligt tom ut så här mitt på dagen och jag fick snabba banan helt för mig själv. Det blev arm- och benträning och sen blandad simning bröst och crawl i 1 km innan det var dags att förflytta en nu, rätt mör lekamen ut i bubbelpool och sen bastu. Totalt 2 timmar och 45 minuters aktiv träning blev det. Hade en banan med mig så jag kunde fylla på med energi i omklädningsrummet före simpasset annars hade det nog inte funkat.

Den här typen av pass ligger helt utanför maratonprogrammets ordinarie pass. Dom handlar bara om löpning. Jag brukar inte ens räkna in löpbandsträningen som "löpning". Riktig löpning sker utomhus, men idag viner en snöstorm därute och träningsvärken har kroppen i ett fast grepp så det får bli vilodag.