Har ju följt ett program från Stora löparboken för kvinnor  ganska länge. Först inför Tjejmilen och sen en liten glidning över till Marathonprogrammet om 42 veckor, där de första var likadana som inför Tjejmilen. Det har dock blivit tvingande justeringar främst på grund av att jag haft flera millopp under sensommar och höst. Långpassen på helgerna kanske har varit ett lopp i stället och något tufft fartpass i slutet på veckan har jag hoppat över eller ändrat på.

Men nu är årets alla lopp avklarade. Nu ska jag försöka följa programmet mer exakt. Fortfarande med vissa modifieringar, för jag springer lite långsammare än jag borde på tempopassen och i stället lite längre på långpassen. Så har det varit hela tiden. Jag har inte farten i benen helt enkelt, men är en jäkel på uthållighet. Så får det bli!

Ska också försöka hinna komplettera med ett styrkepass på gym varje vecka och simning när tillfälle ges.

När det gäller långpass så verkar modellen att jogga 8 minuter och gå 2 vara ett bra sätt att orka långt så det fortsätter jag med tills vidare. Tänker också försöka se till att veckoransonen håller sig mellan 2,5 - 3,5 km framöver. På vårkanten måste jag upp till minst 4 mil/vecka.

Förutom långpass innehåller varje vecka ett pass med korta intervaller i olika paketering och ett "mittemellanpass". Bara att försöka placera ut detta på lämpligt sätt mellan jobb, resor och andra åtaganden. Men det ska nog gå bra. Program är bra att ha som grund, men det får inte ta över allt man planerar. Inte ens ett marathonprogram!