Har ju följt ett 42-veckorsprogram från Stora löparboken för kvinnor. Eller inte följt. beroende på hur man ser det. För det har blivit många modifieringar även om jag följt grundplanen till största delen. Lite långsammare, lite längre och sällan exakt de väldigt detaljerade intervallupplägg som visserligen är inspirerande och kul men ack så jobbiga att programmera in i GPS-klockan. Gissar att de funkar bättre om man gillar löpbandsträning. En jättebra grund har det hur som helst gett mig, men nu kände jag för att testa nåt nytt.

Marathongruppen hade nyligen ett erbjudande för de som anmäler sig till Stockholm Marathon. Ett tioveckorsprogram gratis. Jag är ju anmäld sen länge men frågade snällt och fick mitt gratisprogram jag med. Har precis loggat in på det för första gången. Programmet börjar nu på lördag, 25 mars. då det är exakt 10 veckor kvar till start. Och vad gör jag den 25 mars - jo, springer Tunnellopp. Så redan första passet blir en modifiering. Ett tunnellopp i stället för 12 km långpass. Men det får gå ändå. 

Långpassen i det här programmet (på nivån "klara loppet") har ett upplägg om 12 min spring och 1-2 min gång. Alltså lite längre springavsnitt än de 8,5 minuter jag kört sen i höstas. Ska ge det en seriös chans. Rekommenderat tempo känns ganska OK till och med för en snigel som jag.

Jag ska verkligen försöka följa det här prorammets alla olika delar så exakt som möjligt. Det innehåller välbehövlig löpskolning, koordinationslopp och styrketräning. Sånt jag ständigt slarvar med. Det MÅSTE bli en ändring på det. Kanske kan nytt program motivera mig att sköta även de bitarna. 

Längsta långpasset är på 25 km och det ska man klara i maj. Jag har redan klarat både 25 och 30 km så en bra grund har jag i alla fall. Det är farten och löptekniken som måste få sitt nu.

Detta är samma skapare (Anders Szalkai) och grundupplägg som när jag först kom igång genom att följa ett program till Tjejmilen. Då funkade det jättebra, det borde funka nu också! Om jag bara bestämmer mig!