När man är sjuk hinner man planera massor. Jag är expert på att planera och ofta minst lika bra på att inte följa planerna. Med eller utan aktiva beslut. Men nån sorts röd tråd vill jag ändå gärna ha och när det gäller joggingen så har ju början av året ägnats åt grundräning och en oplanerad sjukperiod. Så här tänker jag mig fortsättningen: 


  • Mars: Återgång till normal träningsdos, inklusive gympapass m.m.
  • April: Köra enligt 10-veckorsprogrammet (eventuellt Tjejmilen 21, men ej bestämt än)
  • Maj: Köra enligt 10-veckorsprogrammet, springa Götebortsvarvet och även fira treårsdag som  joggarfarmor med en galen maradröm.
  • Juni: Stockholm Marathon och sen träning "efter behag"
  • Juli: Sommarträning bl a på Fårö och några långpass (eventuellt Möjaloppet)
  • Augusti: Fokus på långpass, springa Ultravasan 45 km
  • September: Tjejmilen, Blandad träning, springa Lidingöloppet 15 km
  • Oktober - december: Beroende på hur året gått och känts. Ska jag fortsätta med långa distanser eller kanske korta ner och försöka bli någon liten gnutta mindre långsam på milen till nästa år? När jag vet det, vet jag också hur jag ska planera. Men mål måste jag ha, och dom ska helst vara både roliga och någorlunda realistiska.

    För hela 2018 har jag också en distansmålsättning - jag vill försöka nå 1 200 km i total träningsdistans till årsskiftet.