Ett par veckor har gått sen mitt senaste inlägg. Det har varit midsommar och det har varit värmebölja. Själv har jag varit en vecka på mitt älskade Fårö och givetvis sprungit där också. Den här gången valde jag, efter många om och men, bort de vanliga älsklingsrundorna längs hav och raukar, det blev i stället ett par kortare rundor mellan Verkegards och Hammars samt en virtuell halvmara (coronamilen - andra milen) mot Sudersand. Mätte lite fel på kartan och halvmaradistansen passerades enligt min GPS mitt i skogen så sen blev det några kilometers promenad också innan jag kom fram till mötespunkt och glasskiosk. Det var väldigt varmt den här dagen trots att jag börjat redan klockan sju. Men personligt rekord blev det ändå, om än inte på kontrollmätt bana. Samvetet vet och det var så många minuter bättre än tidigare att jag inte behöver känna tvivel.

Vackert var det också, hela Fårö verkar stå i blåeldsbrand och vallmoflammor just nu. 

Dagen efter blev det bara bad och då passade jag på att träna lite simning i våtdräkt, fram och tillbaka längs Sudersands långgrunda strand. Hade tänkt att simma en timme och se hur långt det blev. Helt utan stress och press. Det blev 70 minuter och 2,5 km blandad simning, kanske 2/3 crawl och resten bröstsim. Längsta jag gjort i öppet vatten även om det i ärlighetens namn nästan var enklare än bassäng på grund av spegelblankt vatten och inget skvättande skvalp från nån bredvidliggande bana. Känns som Vansbrosimningens hemmavariant kommer att fungera bra även om det kommer att ta lite tid. Mentalt känns det längre att simma runt en grannö än att glida fram över sandbotten i Sudersand, men det ska nog gå ändå. 

Beskedet om London Marathon är framflyttat till slutet av juli, är rätt skeptisk men släpper inte helt tanken och har kikat på ett marathonprogram som börjar 13 juli för att få upp distansen "utifallattom". Igår kom däremot beslutet om att Oslo halvmaraton är inställt. Sannolikt fattas väl samma beslut om Köpenhamns halvmara snart. Tjejmilen och Midnattsloppet kommer jag att springa virtuellt på något sätt när det blir dags. Har nån liten känsla av att jag kan persa på milen efter all träning med Garmincoachens milprogram och framstegen där, men vet samtidigt hur tokigt det kan bli när jag ska springa för prestation i stället för nöje och njutning. Svårt att hitta det senare när man kajkar fram på nån väg i sin ensamhet.