Visar inlägg från maj 2019

Tillbaka till bloggens startsida

Fem dagar kvar

Nu är det bara fem dagar kvar till start. Klockan 15.00 finsk tid smäller startskottet och jag ska iväg på mitt livs andra marathonlopp. UV45 var visserligen ännu längre men räknas inte riktigt eftersom det var i dalaskogen och helt andra förutsättningar. Samt 11 timmars maxtid. Nu har jag bara 6 timmar på mig.

Läser allt jag hittar om loppet nu. Banprofilen, hur är den jämfört med Stockholm? Var är backarna? Var finns drickaborden och var kan jag få russin. Allt är viktigt. Plötsligt hittade jag något jag först inte ville veta. Reptider. Som snigel är jag allergisk mot reptider och på det här loppet har man fyra stycken. De vid 5 och 10 kilometer är väl överkomliga. Då har man förhoppningsvis bra kontroll över tempot. Men den vid 40 var lite oväntad. Oönskad. Att bli plockad av banan med bara två kilometer kvar känns som en riktig maramardröm. Först blev jag besviken, lite ont i magen rentav. Sen började jag tänka positivt, eller snarare sakligt.

Förra maran var det 32 grader varmt och de flesta backarna var på slutet. Det var våldsamma köer vid drickaborden eftersom alla var desperata efter vatten. Det var min allra första mara. Jag försökte inte ens springa på slutet eftersom jag efter att ha klarat sista repet vid 32 var säker på att få komma i mål och få min medalj.

Den här maran ser det ut att bli cirka 15-17 grader. Ganska platt och inga backar alls på slutet. Mitt senaste långpass i disciplinerad gåjogg gick hur bra som helst och med god marginal till reptiderna fram till 21 km i alla fall. Ensam. På en blöt grusväg. Med ork kvar (jag fortsatte springa i samma tempo utan problem nån kilometer till).


Mitt bästa 30-km pass gjorde jag i regn förra året och med skaplig marginal till reptiden där med. Även då i disciplinerad gåjogg.  Så det är nog det som är grejen. Gå in i rytmen – jogga 8.30/gå 1.30. Bryt den inte utan kör bara på. Tänk inte. Vätskepåfyllning kan kräva några gåsteg som då tas av nästa gåpaus. Inte tappa rytmen. Tror det är viktigast av allt, inte minst mentalt. Då borde det funka. Då SKA det funka! Jag har över 50 mil i benen sen årsskiftet. Långsamma må dom vara men orken är det inget fel på.

Har funderat på att ta med egen vätska för att inte alls behöva störas av vätskekontrollerna, men kommit fram till att det är bättre att slippa släpa på extra vikt. Camelbaken får ändå följa med, men bara för energi i form av salt och sött godis samt skavsårsplåster och mobil.

Jag är så redo jag kan bli!

Gåjogg, målsättning och bok

Precis en vecka efter den rätt misslyckade insatsen på Tjejmilen21 skulle jag göra ett långpass hemma på grusvägen. Lite blött var det. Ensligt. Fjärran från tävlingsstämning och pepp. Men det skulle ändå göras och det skulle bli en halvmara nu också, men i disciplinerad gåjogg med fasta jogg och gåpauser. Jag började med att enbart gå första 10 minuterna som uppvärmning, sen 8.5 min jogg och 1,5 min gång. Hela tiden. Och minsann om jag inte överraskade mig själv. Denna halvmara gick cirka fem minuter snabbare än loppet en vecka tidigare. Utan att jag ens ansträngde mig.

Ännu en gång fick jag bevisat att gåjogg får mig att orka mycket, mycket bättre. Och bäst av allt - jag återfick känslan av att Helsingforsmaran faktiskt kan lyckas. Med stor sannolikhet kommer jag bland de absolut sista (av tidigare resultatlistor att döma) men som maken sa: - Bara du tar dig i mål så kommer du ju inte sist, för det är alltid folk som brutit längs vägen.

Så att ta mig i mål är mitt mål!!!

I mål har jag redan kommit med min bok också. I måndags fick jag äntligen hem mina författarexemplar och kunde skicka ut alla förbeställningsexemplar.

Och här har ju sociala medier en viss effekt, så när mina läsare började skriva om boken spreds det och beställningarna på nätet ökade rejält också.

Jättekul. Upptäckte även att det är superlätt att hitta boken tack vare titeln. Bara att googla på Långsamt är också framåt så får man länkar till Adlibris, Bokus, CDON och min egen webbshop där boken lätt kan klickas hem.

Fyra år med joggingskor

Nu är det fyra år sedan jag började jogga. Jag blir visst bara långsammare och långsammare, men springer också längre och längre. Mer fokus på mysrundor och inget alls på farten utom när det är nån maxtid som måste klaras. Och det dumma är att när det ska klaras maxtider spänner jag mig såpass att det vanligen går sämre än vanligt just då. Allt sitter väl i huvudet, som vanligt.

  • 2015: 269 km sprunget (maj till december) och första Tjejmilen avklarad.
  • 2016: 1 000 km sprunget och första halvmaran.
  • 2017: 1006 km sprunget och andra halvmaran samt Borås sextimmars. Men planerad marathondebut fick ställas in på grund av bråkig vadmuskel och sommaren gick i rehabens tecken.
  • 2018: 1 263 km sprunget, Sthlm marathon, UV45, Lidingölopp
  • 2019: 445 km sprunget hittills, premiärmil och en halvmara avklarat
Just nu jobbar jag på att verkligen tro på mig själv, att jag kan klara Helsingfors marathon trots rätt dåliga resultat på de lopp jag kört nyligen. Egentligen orkar benen och kroppen, men jag "tror" att jag blir så himla trött och då är det ju ingen idé. Har inte samma driv som förra våren inför maratondebuten tyvärr.

Men jag jobbar på det. För visst vill jag ju ha en maratonmedalj till! Jomenvisst