Om

Råkade 2016 klicka in en anmälan till Stockholm Marathon 2017 2018 vilket blev start för denna blogg. Efter att ha erövrat min första maratonmedalj springer jag nu vidare mot Edinburgh Marathon 2019.

En maradröm behöver inte ta slut!

Presentation

Senaste inlägg

Visar inlägg från juli 2016

Tillbaka till bloggens startsida

Summering juli

Juli månad har gått bra. Varmt och svettigt har det varit men å andra sidan har det också varit skönt att bada i havet efter varje pass. Har till stor del följt programmet i Stora Löparboken för kvinnor med avseende på "milen på 65 min" och ca tre pass per vecka. Två av dem med korta eller lite längre intervaller och ett distanspass. Dagens pass på dryga milen blev månadens sista.

Juliveckorna har det blivit 10 (förkyld några dagar), 20, 23 resp 24 km löpning. Totalt 77,8 km (hela året 455 km).

Tycker det har gått bra, har gjort flera pass med ganska bra fart (för att vara jag) och det känns att jag får bättre och bättre kondition. Men benen blir trötta ibland så mer styrketräning kan säkert behövas, har slarvat med det.


Träningsdagbok

Taggat med: 

Senaste dagarna

Igår kväll stack jag ut en sväng rätt oplanerat bara för att testa knäet. Det blev 4 km varav den första och tredje i lugnt tempo och nummer två och fyra lite snabbare. Kul att se att den andra kilometern faktiskt gick på 6.06. Det tar sig.

Idag bestämde jag mig för att köra ytterligare ett kort pass och äntligen testa det där med backintervaller. Kyrkbacken ligger ju bra till så jag gick dit i raskt tempo. Tog tid på en språngmarsch upp och en promenad ner. Dubbelkollade och la sedan upp ett program kallat kyrkbacksintervaller med 25 sek snabbt uppför och 60 sek långsamt nedför. Körde två serier om fem intervaller innan jag var nöjd för den här gången. Pustade lite och joggade sen till dansbanan en knapp kilometer. Där blev det paus och lite styrketräning innan jag joggade hemåt igen. Det var verkligen jätteskönt med ett så varierat pass. Ska göra fler såna här framöver.

Sen är det ju extra kul att möta sonen, just hemkommen från en milslång runda och strax på väg till ett core-pass på banan. Han har verkligen gått igång på det där med träning och jag tror faktiskt att jag är en bidragande orsak till det. Nu peppar vi varann. Om en vecka är det Möjaloppet. Han kommer att springa fortare än jag, men vi kommer båda att vara segrare!

Långpromenad

Har känt av höger knä vid några tillfällen senaste dagarna, möjligen som resultat av det där jympapasset i lördags. När jag sprang senast kändes det dock inte alls. Trots detta bestämde jag mig för att bara ta en långpromenad i går i stället för en löprunda. 7,7 kilometer blev det och ganska raskt tempo.

I dag och i morgon ska jag bara koppla av och lyxa till det lite på Nynäs havsbad. Tog inte ens med joggingkläderna. Hade sällskap med sonen på vägen in mot stan och han bjöd in mig till nån löpargrupp i Runkeeper som sedan visade sig vara en grym utmaning  3 pass/vecka de kommande sex veckorna. Så kan det gå när man utmanar ätteläggen på löpning!

Taggat med: 

Dagens pass

I dag höll jag på att inte komma ut. Tusen svepskäl och inte kunde jag bestämma mig för VAD jag skulle springa heller först. Korta intervaller, långa eller rentav ett långpass. Efter många om och men blev det i alla fall 4-minutersintervaller med en minut gåvila mellan varje. Först fyra såna, sen fyra minuters längre gåvila och sen fyra till. Dog i Saltvikbacken och gick en minut extra där men annars gick det riktigt bra. Verkar som kroppen hittar ett snabbare tempo ganska lätt nu, även om jag blir trött så finns steget som ger tider klart under 7 minuter även i upprepade serier och nedåt 6 i enstaka intervall.

Taggat med: 

Korta intervaller, igen

Skulle egentligen ha kört långa intervaller, men Runkeepern ville inte alls samarbeta. Springa 5 minuter på 7.0-tempo är inte enkelt när "aktuell hastighet" varierar mellan 6.20 och 9.10 de första två minuterna trots jämnt tempo. Avbröt och sprang i stället samma korta intervaller som för en vecka sedan. Samma väg, ungefär samma väder/temperatur. Blev ganska intressant med rejäl tempoökning totalt sett, men också att jag orkade gå i pauserna den här gången. Om den berodde på dagsformen eller på en faktiskt träningseffekt låter jag vara osagt men så här såg det ut:

3.30 snabbt: 5.56 resp 6.08 (inklusive 30 sek vila: 36.28 resp 18.15)

3.00 snabbt: 6.35 resp 5.51 (inklusive 30 sek vila: 48.09 resp 18.09)

2.30 snabbt: 6.13 resp 6.06 (inklusive 30 sek vila: 32.56 resp 28.20)

2.00 snabbt: 6.44 resp 6.20 (inklusive 30 sek vila: 52.15 resp 28.45)

1.30 snabbt: 6.43 resp 7.11 (inklusive 30 sek vila: 39.39 resp 16.09)

1.00 snabbt 6.08 resp 5.38

Runkeeper är som sagt ingen absolut tidtagare men nog är det intressanta skillnader som indikeras. Kan inte tro annat än att det går framåt :-)

Äldre inlägg