Om

Råkade visst klicka in en anmälan till Stockholm Marathon 2017 2018

Tänkte blogga om den mar(a)drömmen här.

Presentation

Senaste inlägg

Visar inlägg från juni 2016

Tillbaka till bloggens startsida

Träningsvariation

Idag slumpade det sig så att jag var i närheten av Gustavsbergsbadet och där kan man både gymma och simma för billig peng på förmiddagarna. Visserligen har jag sprungit två dagar i rad och kanske borde låta kroppen vila, men...

40 minuter i gymmet blev det, styrka med fokus på bålen, lite roddmaskin och vadpress, därefter en skön dusch och sen ut i simhallen för 1 000 meter simning. Blandat bröst och crawl. Körde även en hel del crawlben, tycker det känns som det är bra för både hamstrings och vader. Ett skönt allroundpass som avslutades med obligatorisk bubbelpool och bastu. Ibland är det extra skönt att träna.

Men i morgon blir det vilodag i alla fall. Måste verkligen ha det, trots att det känns så bra nu när knäet slutat spöka och det inte gör ont någonstans utom i träningsvärken.

Taggat med: 

,

Extrapass

Skulle inte springa idag var det tänkt, men vädret var underbart och löplusten pockade på. Bestämde mig för att springa en ny runda, delvis genom skogen för att få mjukare underlag. Bestämde också att inte ha klocka på, utan springa precis som det kändes. Och så blev det. Jättehärlig runda på knappt 5 km, varav cirka 3 var genom skogen. Otrampad mark ibland där jag valde att gå för att inte vricka fötterna i nån förrädisk grop.

Skönt med ett sånt här improviserat inslag i träningen! Dessutom inbillar jag mig att det är bra att öva på lite terrängjoggande inför Möjaloppet i augusti.

Dagens pass

Idag kom jag ut på en runda igen. Det halsonda har försvunnit. Solen gassade och det hade förmodligen varit olidligt varmt om det inte blåst svalkande vindar från sjön. Körde fjärde passet från Löparboken och det bestod idag av korta intervaller.

  • 4x2 minuter med 30 sekunders vila
  • 3 min vila
  • 6x1 minuter med 30 sekunders vila

Finns väl ingen riktig anledning att notera tempo på sånt här, men konstaterar ändå att 2-minutersintervallerna var ganska jämnt runt 5.40 och även 1-minutrarna låg därikring - de borde kanske varit snabbare men jag blev trött. Var riktigt jobbigt. Hade tränat med gummibanden innan och det var kanske inte jättesmart för mot slutet fick jag ont i höger ljumske som väl blev överansträngd. Det där med gummiband är ju rätt nytt men känns ändå som bra tips från sjukgymnasten.

Efter rundan blev det baddräkt på och ett dopp i sjön. Kallt men skönt. Härligt att bo så här!

Midsommarledigt och halsont

Efter midsommaraftonens femkilometersrunda tog jag ledigt ett par dagar. Tänkte fortsätta med programmets andra träningsvecka idag, måndag, men vaknar med lite ont i halsen. Bara lite, men ändå. Läser på nätet att man absolut inte ska träna med halsont så det blir nog ändrade planer i alla fall. Inga snabba intervaller i alla fall. Kanske stavgång, powerwalk en cykeltur eller en långsam jogg i stället. Samla mil och träningstid är ju nästan lika viktigt som att träna löpning, dessutom längtar jag efter en runda i någon form efter sköna, men lata dagar med god mat och dryck.

Taggat med: 

Midsommarrunda

Gav mig ut på förmiddagen trots att jag sprang igår också. Bra väder med moln och nyligen upphört regn. Planen var att springa till fårstallet 2,2km bort och sen hem igen  och tillämpa den så kallade femminutersprincipen som presenteras närmare i Stora löparboken för kvinnor. De första fem  minuterna kändes bra, liksom de följande. Behövde aldrig gå utan sprang hela vägen plus en extrasväng för att få ihop en halvmil jämt. Gick väldigt bra!

Tempo vid 3 km 6,42 och vid 5 km 6,49. Att jämföra med förra veckans 3 km testlopp som gick på 6,49. Jättenöjd!

Kollade på Löparkalkylatorn och denna prestation motsvarar faktiskt en tid under maxtiden på maran!  

Äldre inlägg