Nytt år och en liten, förhoppningsvis genomtänkt omstart i satsningen. Det blev ju en faslig slutspurt i december för att nå de där 100 milen. Veckoransoner på bortåt 40 km var betydligt mer än normalt och jag bestämde mig i förväg för att ta några extra vilodagar när målet var nått och sen börja om lite med kortare sträckor och ny upptrappning.

Idag är det 3 januari och fem månader kvar till start. Jag har inte sprungit alls sedan 28 december men idag ska jag ut igen. Det är minusgrader och lätt snötäcke men förhoppningsvis inte halt. Tänker bara köra 6 km idag för att komma igång.

Nytt för i år är att jag kommer att logga alla rundor enbart med min Garminklocka. Runkeeper har jag lagt på hyllan. Verkar som GPS är mer exakt med klockan och dessutom håller ju batteriet över ett helt marathon även för en snigel som jag. Runkeeper skulle slockna halvvägs om jag inte släpar med extrabatterier och det vill jag helst slippa. (Börjar lära mig klockan steg för steg och kommer att publicera lite knep och knåp för andra som också sliter sitt hår med alla inställningar.)

Här är kartan på nya marathonbanan.

Det är omdragning på grund av Slussenbygget. Bra eller dåligt kan jag inte bedöma, men jag har bestämt mig för att dela in loppet i tre delar. Första delen (som jag tror är sådär 17 km) på varv 1, andra delen - svängen ut på Djurgården och tredje delen blir då varv 2 med samma sträckning som varv 1 men lite kortare. Känns mentalt bättre att tänka tre delar och att "sista varvet är kortare än det första". Man ska lura sig själv så mycket man kan och lyckas jag lura i mig att de första 17 km är uppvärmning, därefter kommer djurgårdssvängen och "bara" sista biten är marathon blir det kanske lättare...?